مدیرعامل اسنپباکس: ائتلاف تاد حفظ یکپارچگی اتحادیه کسبوکارهای مجازی را سیاست قطعی خود میداند
چند روز بیشتر به پایان چشمانتظاری سهساله برای برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی نمانده است، ۳۰ مهر سرنوشت این اتحادیه مشخص میشود. در این دوره از انتخابات «سام مدنپور»، «پشوتن پورپزشک»، «رضا الفتنسب»، «کسری صادقیزاده»، «صادق محمدی»، «محمدامین روانبخش» و «ایمان رادمنش» ائتلاف «تاد» را تشکیل دادهاند؛ ائتلافی که تشکیل شده تا تجربه جدلهای پرحاشیه دوره اول تکرار نشود.
کسری صادقیزاده، مدیرعامل «اسنپباکس» و عضو ائتلاف «تاد» در انتخابات اتحادیه کسبوکارهای مجازی، در گفتوگو با دیجیاتو با نگاهی به دوره گذشته، بر لزوم بازگرداندن سرمایه اجتماعی اتحادیه در دوره جدید تأکید دارد.
اتحادیه علیه اتحادیه
مدیرعامل اسنپباکس معتقد است: «متأسفانه اتحادیه بهرغم جایگاه کلیدی خود در دادن وجاهت قانونی به کسبوکارها، حل مشکلات آنها و ایجاد مفاهمه و رساندن صدای واحد به تمامی ذینفعان زیستبوم فناوری، به دلایل مختلف، از زمان شکلگیری خود بههیچعنوان نتوانسته نقش خود را بهدرستی ایفا کند. مهمترین دلایل آن میتواند اختلاف بین اعضای هیئتمدیرههای قبلی، درک ناصحیح از شأن و کارکرد این تشکل مهم صنفی و تنزل آن به درگیریها و گرفتاریهای درونبخشی و نهایتاً تضعیف مستمر آن و تأخیر در انتخابات هیئتمدیره باشد.»
او دوره هفتساله گذشته اتحادیه را به دو دوره تقسیم میکند و اشاره میکند که در دوره اول از زمان شکلگیری اتحادیه تا انحلال هیئتمدیره از سَمت شورایعالی نظارت، اتحادیه به ضد اعضای خود تبدیل شده بود و در دوره بعد که رؤسای اتحادیه را وزارت صمت منصوب میکرد، اتحادیه خنثی شده بود.
صادقیزاده درباره دوره اول توضیح میدهد: «در این دوره، متأسفانه برخی اعضا اختلافهای کسبوکاری شخصی و سلیقهای خود را به اکوسیستم کشاندند و علیه شرکتهایی که با آنها زاویه داشتند، دست به فعالیت زدند. این افراد حتی علیه خود اتحادیه هم فعالیت میکردند؛ آن مقطع شاهد دورهای ناکارآمد بودیم.»
او میافزاید: «اتحادیهای که باید در مقابل هجمههای بیشمار پشتوپناه کسبوکارها میبود، خودش بخشی از مشکل شده بود. خروجی این اتفاق هم این بود که شاهد رشد و تکثیر انجمنهای موازی بودیم که درنهایت میتواند نهاد اتحادیه را تضعیف کند. بههرحال با اتفاقاتی که در خود اتحادیه افتاد، ظرفیتی قانونی که میتوانست بسیاری از چالشهای کسبوکارها را برطرف کند، خود به بخشی از مشکلات کسبوکارها تبدیل شد.»
هیئتمدیره انتصابی موضعگیری هدفمند نداشت
مدیرعامل اسنپباکس درباره دوره دوم نیز توضیح میدهد: «در دوره دوم، بعد از انتصابی که اتفاق افتاد و ترکیب جدید به اتحادیه آمد، شاهد این بودیم که بعضی از اعضا بهدلیل ناهمگونی کلاً همکاریشان را با اتحادیه قطع کردند. اتحادیه هم در بزنگاهها یا موضعگیری نمیکرد یا اگر میکرد، توصیههای کوری بود که هدفمند و هوشمندانه نبود.»
او تصریح میکند: «اگر اتحادیه در آن مقطع فعال و قوی میبود، در کمیسیونهای مختلف مجلس، مرکز پژوهشها و بقیه جاهای تأثیرگذار، نظرات اتحادیه دریافت میشد و منافع کسبوکارهای عضو اتحادیه هم دیده میشد. درحالیکه الان قانون نظام صنفی بدون در جریان گذاشتن اتحادیه ابلاغ شده است و این برای دورههای بعدی اتحادیه حتماً مشکلاتی به همراه میآورد.»
به گفته صادقیزاده، خروجی این اتفاقات بیرغبتی برخی اعضای اتحادیه به تمدید مجوزهایشان از طریق این اتحادیه بوده و باعث شده آنها سراغ اتحادیههای دیگر بروند. «این ضربه بزرگی بود که وزن اتحادیه را پایین آورد و متأسفانه بخشی از تبعات آن هنوز هم ادامه دارد.»
کارآمدی اتحادیه میتواند سرمایه اجتماعی ازدسترفته را برگرداند
عضو ائتلاف تاد چالش اصلی نامزدهای انتخابات را نه رأیآوردن افراد، بلکه مشارکت اعضایی میداند که از اتحادیه سرخورده شدهاند و احساس میکنند اتحادیه دیگر چندان به فکر بهبود فضای کسبوکار نیست.
او میافزاید: «مسئله اصلی ما سرمایه اجتماعی اتحادیه در میان اعضای خودش است. در گام اول باید تلاش کنیم با اولویتبندی و حل چالشهای کسبوکارها سیگنال مثبتی از سمت اتحادیه صادر کنیم. مهمترین رکنی که میتواند سرمایه اجتماعی ازدسترفته اتحادیه را برگرداند و مشروعیت تضعیفشده اتحادیه را احیا کند، کارآمدی خود اتحادیه است. اگر مطالبات برزمینمانده این سالها پاسخ داده شود و اعضا ببینید تغییراتی واقعی دارد رخ میدهد، رفتهرفته آن سرمایه اجتماعی هم احیا میشود.»
صادقیزاده تأکید میکند که ائتلاف تاد بنا دارد در چارچوب قواعد موجود و اختیارات و ظرفیتهایی که دارد، حقوق اعضا را پیگیری کند.
تفکیک اتحادیه تصمیمی سلیقهای و کارشناسینشده بود
او درباره موضع ائتلاف تاد درباره تفکیک اتحادیه میگوید: «ما اعضای ائتلاف تاد مانیفستی نوشتهایم که درصورت ورود به اتحادیه ملزم به رعایت آن هستیم. یکی از موارد مطرحشده در این مانیفست این است که حفظ کلیت و یکپارچگی اتحادیه را سیاستی اصولی و قطعی برای همه اعضا میدانیم.»
صادقیزاده تصمیم تفکیک اتحادیه را تصمیمی «سلیقهای و فاقد کار کارشناسی» میداند و میافزاید: «حتی میتوان گفت این تصمیم شاید معلول بدسلیقگیهایی بود که در بعضی از اعضای اتحادیه وجود داشت و آنها این را به حاکمیت منتقل کرده بودند تا اتحادیه را تحت فشار بگذارند. ما همان زمان هم مخالف این تصمیم بودیم و آن را عامل تضعیف اتحادیه قلمداد میکردیم. الان هم تصمیم داریم اگر بحثی در این چارچوب مطرح شد، حتماً فعالانه با آن مخالفت کنیم و از کلیت و یکپارچگی اتحادیه دفاع کنیم.»
مدیرعامل اسنپباکس معتقد است تفکیک اتحادیه به دو بخش خدماتی و توزیعی مقدمهای برای ازبینبردن اتحادیه است تا از این طریق اتحادیه را بعد از چند دوره چنان تضعیف کنند که در اتحادیه همگون خود ادغام شود.
صادقیزاده با اشاره به نبود اتفاقنظر میان اعضای هیئتمدیره در دورههای قبل که باعث تعارض منافع میشد، تأکید میکند: «ما در ائتلاف تاد تصمیم گرفتیم اگر اختلافنظری وجود دارد، با مکانیزمهای موجود حل شود و نگذاریم سازوکارهای داخلی اتحادیه مختل شود.»