معاینه فنی خودروهای سنگین و بوژیکش (1403)
آبان 1403: سیف السادات، مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور، گفت: بیش از یک میلیون خودروی گازوئیل سوز در کشور در حال تردد هستند که از این تعداد، از ابتدای سال 1403 تا پایان مهرماه، بیش از 772 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه و پذیرش شدهاند.
به گزارش ایسنا، مدیر عامل اتحادیه سازمانهای مدیریت حمل و نقل شهرداریهای کشور افزود: از این تعداد، حدود 616 هزار خودرو موفق به اخذ گواهی معاینه فنی و تعداد 155 هزار دستگاه دیگر، معادل 20% از این خودروها، در آزمونهای معاینه فنی مردود شدند که امیدواریم با اقدامات همه جانبه و همکاری همه دستگاهها نسبت به ارتقاء سطح ایمنی تردد و کاهش آلودگی هوا قدمهای موثری برداشته شود.
مرداد 1403: حمیدرضا شهرکی ثانوی، معاون حملونقل سازمان راهداری حملونقل جادهای، از اجرای معاینه فنی خودروهای فوقسنگین (بوژی کش) در کشور خبر داد و با اشاره به اهمیت بازدید و کنترل فنی وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی در جهت ارتقای ایمنی تردد ناوگان در شبکه راههای کشور توضیح داد این بازدیدها در سه سطح انجام میشود که در سطح یک، کنترل از مبدا سفر توسط مدیران فنی شرکتها و مؤسسات حمل و نقل جادهای قبل از صدور سند حمل و انجام سفر صورت میگیرد.
وی افزود در کنترلهای سطح دوم کنترلهای موردی ناوگان در طول سفر در محلهایی که امکان توقف ایمن وسیله نقلیه فراهم باشد، انجام میشود و در سطح سوم کنترلهای دورهای که در بازههای زمانی مشخص شده در قانون در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین انجام میپذیرد. هدف از تدوین این دستورالعمل انجام معاینه فنی خودروهای سنگین (بوژی کش) در کشور بوده و این دستورالعمل بر مبنای استاندارد 9181 تدوین و برای وسایلنقلیه با جرم بیش از 10 تن (استاندارد ملی 6924) را شامل میشود. در مراحل آزمون این دستورالعمل، رعایت بازرسی کلیه موارد بازدید چشمی مندرج در استاندارد 9181 الزامی خواهد بود. با توجه به ابلاغ ضوابط مذکور از تاریخ 20 مرداد سالجاری، مراکز معاینه فنی سنگین استانهای منتخب امکان انجام فرایند معاینه فنی ناوگان فوق سنگین را دارند.
آقای شهرکی گفت این دستورالعمل براساس ماده 50 دستورالعمل ماده 3 آئیننامه اجرایی نحوه انجام معاینه فنی و صدور برگ معاینه فنی خودرو تهیه و ابلاغ شده است. در این راستا دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای و انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو با همکاری انجمن صنفی شرکتهای حملونقل سنگین (بوژیداران) از اواخر پاییز سال 1402 دستورالعمل این بخش از ناوگان حملونقل را تدوین کردند و به همین جهت کارگاه آموزشی برای در اولین همایش ملی مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین برگزار و مبانی آن ارائه شد و با تأیید نهایی در ستاد معاینه فنی خودروهای سنگین به مراکز معاینه فنی سنگین در کشور ابلاغ شده است.
وی افزود همچنین آزمونهای این فرایند و ارائه آموزش آن برای مدیران فنی و کاربران خط در مراکز معاینه فنی در هفت استان منتخب که دارای شرکتهای حملونقل سنگین (بوژیداران) و فراوانی صدور اسناد حمل هستند شامل تهران، هرمزگان، اصفهان، خراسانرضوی، آذربایجانشرقی، قزوین و فارس در فاز اول میباشند، صورت گرفته است.