آمار تعداد خودروهای فرسوده ایران در سال 1403
مهر 1403: طبق آخرین آمار مرکز پژوهشهای مجلس، در سال گذشته دولت از محل اسقاط ۷۲هزار و ۲۲۸دستگاه خودروی فرسوده، به میزان ۱۵۲میلیون و ۶۵هزار و ۳۶۰دلار در پرداخت یارانه سوخت صرفهجویی کرده است.
بیش از 666 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت ناشی از اسقاط این تعداد از خودروهای فرسوده، 152 میلیون دلار صرفهجویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و بیش از 447 میلیون دلار درآمد بالقوه از محل صادرات سوخت صرفهجوییشده برآورد میشود. برای فهم بهتر این ارقام لازم است اشاره کنیم که در نیمه نخست سال جاری 438 میلیون و 668 هزار دلار خودرو وارد کشور شده است. سال گذشته نیز این رقم تنها 36 میلیون و 565 هزار دلار بود. بنابراین اگر تنها سوخت صرفهجوییشده از محل اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1402 صادر شود، میتوان با ارز آن تقریبا به میزان کل خودروهایی که بعد از رفع ممنوعیت واردات وارد کشور شدهاند، خودرو وارد کرد.
چنین صرفهجوییای در مصرف بنزین تنها طی یک سال و در بازه زمانی که یارانه سوخت فشار زیادی بر دوش دولت گذاشته و هرگونه رشد قیمت آن نیز با ریسک سیاسی قابلتوجهی همراه است، نشان میدهد که مسیر اسقاط فرسودهها باید بسیار پیشتر از این آغاز میشد و تاخیر صورتگرفته از سال 97 تاکنون برای از رده خارج کردن این خودروها هزینه زیادی را بر کشور تحمیل کرده است.
همچنین طبق آمار منتشرشده توسط بازوی پژوهشی مجلس، از 35 میلیون دستگاه خودروی در حال تردد در کشور، 13 میلیون دستگاه فرسوده هستند. حال اگر دولت توانسته با اسقاط 72هزار دستگاه 152میلیون دلار صرفهجویی در یارانه سوخت داشته باشد، اگر کل فرسودهها را از رده خارج کند میتواند صرفهجویی 27.5 میلیارد دلاری را رقم بزند. این میزان سوخت مصرفنشده اگر صادر هم شود درآمد 80.7 میلیارد دلاری برای کشور داشته باشد. همین موضوع نشان میدهد تردد خودروهای فرسوده در کشور تا چه اندازه به اقتصاد کشور آسیب میزند.
از بین خودروهای فرسوده اسقاط شده بیشترین تعداد مربوط به سواریها میشود. طی سال گذشته 53 هزار و 354 دستگاه خودروی سواری اسقاط شده که خروج این خودروها از ناوگان حملونقل باعث صرفهجویی 242 میلیون و 122 هزار و 500 لیتر بنزین شده است. دولت از محل اسقاط سواریهای فرسوده 53 میلیون و 454 هزار دلار یارانه کمتری به سوخت داده است. همچنین اگر بنزین صرفهجوییشده از طریق اسقاط سواریهای فرسوده در سال 1402 صادر شود، میتواند درآمد 145 میلیون و 273هزار دلاری برای کشور داشته باشد.
همچنین در سال گذشته هشتهزار و 98 دستگاه تاکسی اسقاط شده که برای آن بیش از 63 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت ناشی از اسقاط این تعداد از خودروهای فرسوده، 25میلیون دلار صرفهجویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و نزدیک 38میلیون دلار درآمد بالقوه از محل صادرات سوخت صرفهجوییشده برآورد میشود.
در سال 1402 به میزان 6هزار و 540دستگاه وانت اسقاط شده است که از این طریق مصرف بنزین 93میلیون و 314هزار کمتر شده است. بنابراین دولت نیز 20میلیون و 405هزار دلار در یارانه بنزین صرفهجویی کرده است. حال اگر این بنزین صادر شود توانایی درآمدزایی 57میلیون و 789هزار دلاری برای کشور دارد. همچنین چهارهزار و 136دستگاه خودروی تجاری سنگین سال گذشته زیر تیغ اسقاط رفتهاند که باعث شده 264میلیون و 704هزار لیتر گازوییل کمتری مصرف شده و صرفهجویی دولت از یارانه پنهان آن به 63میلیون و 940هزار و 800دلار برسد. صادرات این میزان گازوییل میتواند برای کشور درآمد 206میلیون و 469هزار دلاری داشته باشد.
مهر 1403: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، بیان کرد از 160 هزار خودروی فرسوده پذیرش شده، تعدادی اسقاط شدهاند و بقیه نیز فرایند اسقاط را طی میکنند. البته آنچه که مسلم است این تعداد خودرو از چرخه خارج شده و صرفه جویی سوخت مورد نظر دولت محقق شده است.
وی توضیح داد از ابتدای امسال تاکنون اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به شش ماهه سال قبل، بیش از 200 درصد رشد داشته که اگر به همین روال پیش برویم تا پایان امسال، اسقاط خودروهای فرسوده در مقایسه با سال گذشته، 500 درصد رشد خواهد داشت. عملکرد ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خوشبختانه بسیار مثبت و جهشی بوده است. در 4 سال گذشته، یعنی از سال 1398 تا 1401 در مجموع 57 هزار خودرو اسقاط شده در حالیکه فقط سال گذشته، 72 هزار دستگاه خودرو اسقاط شده بود.
مهر 1403: مشهدی شریف، رئیس انجمن اسقاط خودروهای فرسوده، اعلام کرد در 6 ماهه امسال در مجموع 140 هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است که حدود 2 برابر سال گذشته بوده است. 137 هزار دستگاه مربوط به خودروهای سواری و وانت همچنین 3 هزار دستگاه یعنی حدود 2 درصد مربوط به خودروهای دیزلی مانند کامیون، کامیونت، کشنده، اتوبوس و مینی بوس اسقاط شده است.
وی افزود در مجموع امسال 27 هزار دستگاه برای خودروهای جایگزین ثبت نام کردند که تا پایان سال نیز 3 هزار دستگاه خودروی دیگر ثبت نام خواهند کرد که در کل 3 برابر سال گذشته خواهد شد. سال گذشته 10 هزار دستگاه در طرح جایگزین ثبت نام کردند. در حال حاضر اسقاط موتورسیکلت حدود صفر است از این رو باید درباره موتورسیکلت، جدول معادل سازی و قیمت گواهی آن تجدید نظر جدی شود چرا که ما در کشور درصد بالایی از موتور سیکلت های فرسوده داریم.
شهریور 1403: محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، اعلام کرد تا 7 شهریورماه حدود 134 هزار دستگاه خودرو برای اسقاط ثبت نام کردند که از این میزان کارهای مربوط به اسقاط 121 هزار دستگاه خودرو انجام شد. البته در بخش موتورسیکلتهای فرسوده بسیار ضعیف هستیم و تعداد اسقاط بسیار کم بوده و میتوان گفت نزدیک به صفر بوده است.
وی افزود همچنین تا هفتم شهریورماه یک هزار و 300 دستگاه اتوبوس، یک هزار مینیبوس و 650 دستگاه از سایر دیزلیها اسقاط شد. بنابراین 90 درصد ثبت نامی ها برای اسقاط مربوط به خودروهای سواری بوده است.
شهریور 1403: محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، در مورد آخرین وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده توضیح داد پس از ابلاغ آییننامه اسقاط خودروهای فرسوده، سرعت اسقاط خودرو در کشور افزایش یافت؛ به گونهای که تا یکم مرداد ماه حدود 120 هزار دستگاه خودرو برای اسقاط ثبت نام کردند که از این میزان کارهای مربوط به اسقاط 112 هزار دستگاه خودرو انجام شد. البته در بخش موتورسیکلتهای فرسوده بسیار ضعیف هستیم و تعداد اسقاط بسیار کم بوده و میتوان گفت نزدیک به صفر بوده است. در بخش کامیونهای فرسوده هم فقط در حد چند هزار دستگاه بود. بنابراین 90 درصد ثبت نامی ها برای اسقاط مربوط به خودروهای سواری بوده است.
وی افزود در 12 ماه سال گذشته صرفاً 72 هزار دستگاه خودرو اسقاط شد در حالی که تا یکم مرداد ماه 120 هزار دستگاه داشتیم بنابراین اگر روال به همین شکل پیش رود تعداد اسقاط خودرو تا پایان سال به 250 تا 300 هزار دستگاه میرسد. بر اساس برنامه هفتم توسعه سالانه باید 500 هزار خودروی فرسوده اسقاط شود بنابراین با توجه به اینکه در سال اول برنامه قرار داریم اسقاط 300 هزار خودرو مطلوب به نظر میرسد.
آقای مشهدی شریف اظهار کرد برای اسقاط چند طرح داریم که یک طرح مربوط به طرح جایگزینی خودروسازان است و دیگری هم طرحی است که مراکز اسقاط 40 درصد مبلغ لاشه خودرو را به صاحب خودروی فرسوده میپردازند.
مرداد 1403: علیرضا احمدی فینی، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اظهار کرد در سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۲ اتوبوس در سطح شهر تردد میکردند که از این تعداد ۷ هزار و ۴۹۷ ، یعنی ۵۰ درصد آن، فرسوده است. متاسفانه طی سالهای اخیر میزان اسقاط خودروهای فرسوده کاهش یافته است. خودروهایی که 30 درصد مصرف سوخت بیشتری در مقایسه با خودروهای نو دارند. با توجه به میزان مصرف سوخت و کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد، باید این خودروها با خودروهای نو جایگزین شوند.
وی توضیح داد در سال گذشته تعداد 433 هزار و 388 خودرو در ناوگان باری تردد میکرد که از این میزان 30 درصد یعنی 131 هزار و 390 خودرو فرسوده است. در سال گذشته همچنین تردد 30 هزار و 778 دستگاه مینی بوس در کشور ثبت شد که از این تعداد 78 درصد، یعنی 24 هزار و 105 دستگاه مینی بوس فرسوده بود. تا پیش از اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو، یعنی قبل از سال 1400، در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل باری وارداتی، تعداد 6 هزار و 410 دستگاه در بخش نوسازی و 13 هزار و 822 دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شده است.
وی با اشاره به میزان اسقاط خودروهای حمل و نقل عمومی از ابتدای امسال تاکنون، گفت برای سنجش میزان اسقاط دی و بهمن ماه آمارگیری دقیق انجام میشود؛ اما به طور کلی، میزان اسقاط خودرو در امسال مانند پارسال است و همچنان رغبتی برای آنها وجود ندارد. امیدواریم امسال از نصاب سال 1393 که 330 هزار دستگاه اسقاط بود عبور کنیم و به مرز 500 هزار دستگاه برسیم.
خرداد 1403: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، اظهار کرد خوشبختانه مشوقهای خوبی برای اسقاط خودروهای فرسوده در آییننامه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو در نظر گرفته شد که هم برای مراکز اسقاط و هم دارندگان خودرو جاذبه دارد. امسال 60 هزار خودروی فرسوده از چرخه ترافیک خارج شده است و سال گذشته نیز بیش از 72 هزار دستگاه خودرو اسقاط شد که بدین ترتیب در عمر کوتاه شکلگیری ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل حدود 130 هزار خودرو فرسوده را اسقاط کردیم. امید است که امسال رکورد سال 1393 که 330 هزار دستگاه اسقاط بود را بزنیم و به مرز 500 هزار دستگاه برسیم.
وی افزود برنامههای ویژهای برای خودروهای برقی و استفاده از آن در حمل و نقل عمومی داریم که آغاز شده است.
دی 1402: علیرضا احمدی فینی، سرپرست ستاد مدیریت حملونقل و سوخت، درباره ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری توضیح داد ناوگان باری عمومی جادهای کشور شامل 411 هزار دستگاه با متوسط عمر ناوگان 19.84 سال و تعداد ناوگان مسافری اتوبوس نیز 14 هزار دستگاه با متوسط عمر 14.47 سال، مینیبوس 29 هزار دستگاه با متوسط عمر 28.06 سال و سواری کرایه 31 هزار دستگاه با متوسط عمر 12.7 سال است. در حال حاضر 110 هزار دستگاه کامیون فرسوده و 200هزار دستگاه نیز در سن مرز فرسودگی قرار دارند. در بخش مسافری 5500 اتوبوس، 21 هزار مینی بوس و 6800 دستگاه سواری کرایه فرسوده در ناوگان مسافری وجود دارد که به ترتیب 11 هزار دستگاه اتوبوس، 27 هزار مینی بوس و 21 هزار سواری کرایه بین شهری نیز در سن مرز فرسودگی هستند.
وی تاکید کرد در حال حاضر برنامهای برای اعمال تغییرات در سهمیه بندی سوخت ناوگان حملونقل عمومی برونشهری در دستور کار دولت نیست. به منظور انجام فرایند واردات اتوبوس این ستاد درصدد راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری برای ثبت نام متقاضیان و انجام اقدامات لازم جهت تخصیص ارز و حل مشکل سقف و سابقه برای واردکنندگان ناوگان حمل و نقل مسافری و نیز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای متقاضیان بهره بردار ناوگان مسافری تولید داخل و نیز وارداتی است.
وی افزود در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل باری وارداتی از سال 1400 تا قبل از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی صنعت خودرو، تعداد 6410 دستگاه در بخش نوسازی و 13 هزار و 822 دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شدهاند. در ادامه با واگذاری مسئولیت به وزارت صمت و طبق آمارهای واصله تاکنون در مجموع قریب به 38 هزار دستگاه در حوزه ناوگان حمل و نقل باری نوسازی ناوگان انجام شده است.
دی 1402: طبق آمارهای وزارت صمت، ۲۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه فرسوده هستند؛ بنابراین ۵۹ درصد از کل خودروها فرسوده هستند.
بیشترین سهم فرسودگی در وسایل نقلیه موتوری به موتورسیکلتها با 90 درصد اختصاص دارد. به طو کلی 12 میلیون و 500 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد میکند که از این تعداد 11 میلیون و 200 هزار دستگاه فرسوده است؛ یعنی تنها حدود 300 هزار موتورسیکلت به مرحله فرسودگی نرسیده است.
رتبههای بعدی فرسودگی، مینیبوس با 86 درصد، اتوبوسهای درون شهری با 82 درصد، اتوبوسهای برون شهری با 57 درصد و تاکسیها با 48 درصد است که بیشترین سهم فرسودگی را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین 21 میلیون خودروی سواری در کشور تردد میکند که از این تعداد 6 درصد یعنی حدود یک میلیون و 300 دستگاه فرسوده هستند. طبق این گزارشحدود 10 میلیون خودروی سواری و حدود هشت میلیون موتورسیکلت در کلانشهرها تردد میکنند که موتورسیکلتها سهم بالایی در آلایندگی هوا دارند.
شهریور 1402: سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، اظهار کرد بر اساس لایحه برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شود. اکنون ۴۵ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است. بر اساس آمارها، از 38 میلیون وسیله نقلیه کشور حدود 17 میلیون معادل 45 درصد فرسوده است. همچنین از 12 میلیون موتور سیکلت در حال حرکت 11 میلیون آن فرسوده است. در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز 80 درصد خودروهای این ناوگان فرسوده است. همه این آمارها در کنار آلایندگی بالا و مصرف سوخت وحشتناک خودروهای فرسوده و تلفات تصادفات رانندگی که ناشی از تردد خودروهای فرسوده است حکایت از ضرورت ورود جدی به جایگزینی خودروهای فرسوده دارد.
وی به تصویب قوانین «هوای پاک» و «ساماندهی صنعت خودرو» از سوی مجلس اشاره کرد و افزود قانونگذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دیده که لازم است متولیان در این خصوص با اجرای دقیق قانون مشکلات این حوزه را رفع کنند. باید خودروها و موتورسیکلتهایی اسقاط شوند که امکان تردد داشته باشند وگرنه اسقاط خودروهای متروکه قطعا نمیتواند اهداف قانون هوای پاک را محقق کند که در این زمینه انتظار داریم متولیان تدابیر لازم را بیندیشند.
خانم رفیعی گفت با تصویب مجلس ورود خودروهای دست دوم به کشور علاوه بر خودروهای نو مجاز شده که امیدواریم با اجرای این قانون شاهد جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نسل جدید و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور باشیم. امید است که با تدابیر دولت و ایجاد تسهیلات، اولویت واردات به این خودروها اختصاص یابد. در عین حال خودروسازان داخلی بخصوص خودروسازان تجاری کشور نیز باید به سمت تولید این دسته از خودروها بروند. باید در کلانشهرها خودروهای عمومی و موتورسیکلتهای خدماترسان هرچه سریعتر برقی شوند.
بهمن 1401: آقای مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، میگوید حدود 27 تا 28 میلیون خودرو سواری سبک و سنگین درحال تردد در کشورمان هستند که بخشی از آنها، احتراق کاملی ندارند و بخشی دیگر نیز حتی با بنزین استاندارد، آلایندگی تولید میکنند. وی همچنین به معضل تردد خودروهای فرسوده اشاره کرده و گفته که در تهران، بیش از 2.9 میلیون دستگاه خودرو فرسوده درحال رفت و آمد هستند.
آبان 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، درباره اسقاط وسایل نقلیه گفت که ورود بسیار بالاست، در حالی که خروجی قابل توجهی وجود ندارد و اسقاطی انجام نمیشود. در کل دنیا عمر مفید وسایل نقلیه برای تردد هفت سال است؛ اما در کشور ما هیچ محدودیتی برای تردد وجود ندارد.
وی افزود اکنون تقریبا بیش از 35 درصد وسایل نقلیه در کشور فرسوده است که 80 درصد از این مقدار مربوط به خودروهای سنگین بوده و همچنین از 12 میلیون و پانصد هزار موتورسیکلتی که در کشور تردد دارند، حدود 10 میلیون و پانصد هزار دستگاه آن کاربراتوری و فرسوده است.
مهر 1401: بر اساس جدیدترین گزارش حسابرسی زیست محیطی که در مردادماه 1401 منتشر گردیده، بیش از 10.4 میلیون وسیله نقلیه در کشورمان، در مرز سن فرسودگی هستند:
نوع وسیله | تعداد خودروهای فرسوده |
---|---|
سواری دولتی | 7,663 دستگاه |
سواری شخصی | 650,092 دستگاه |
تاکسی | 131,899 دستگاه |
وانت | 517,721 دستگاه |
اتوبوس شهری | 9,487 دستگاه |
مینی بوس | 65,606 دستگاه |
کشنده | 44,891 دستگاه |
کامیون | 189,649 دستگاه |
کامیونت | 15,609 دستگاه |
موتورسیکلت | 8,782,256 دستگاه |
مجموع وسایل فرسوده | 10,429,553 دستگاه |
*اطلاعات فوق، مربوط به تابستان 1401 است.
مرداد 1401: آقای ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس، آمارهای جالبی را درباره وضعیت اسقاط خودرو در کشورمان منتشر کرده است. وی با اشاره به این نکته که فرآیند اسقاط وسایل نقلیه فرسوده از سال 1385 شروع شده اما طی این مدت تنها 2 میلیون دستگاه نوسازی شدهاند، گفته که از مجموع وسایل نقلیه موجود در کشورمان، حدود 11.5 میلیون دستگاه، در سن فرسودگی قرار دارند که از این تعداد، سهم موتورسیکلتها 9 میلیون دستگاه بوده و مابقی نیز سهم انواع خودروست.
آقای ایزدخواه همچنین گفته که در صورت ادامه روند فعلی، تا سال 1404 تعداد خودروهایی که به سن فرسودگی میرسند، حدود 4 میلیون دستگاه میشود.
مهمترین و جدیدترین اخبار خودروهای فرسوده در ایران به همراه آخرین وضعیت خودروهای فرسوده کشور را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:
. آدرس مراکز اسقاط خودرو
. سن فرسودگی وسایل نقلیه
. گواهی اسقاط خودرو فرسوده
. طرح نوسازی تاکسی فرسوده
. طرح نوسازی کامیون فرسوده
. طرح نوسازی اتوبوس فرسوده
. ثبت نام خودرو فرسوده سایپا
. ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو